Relacja ceremonii w 2016 roku

W 2016 roku Święty Ogień zszedł w sobotę o godzinie 13:31 polskiego czasu! Prawosławna delegacja przetransportowała do Polski Święty Ogień. Dzięki temu płomień był obecny na nabożeństwach, które rozpoczęły się w sobotnią noc.

Święty Ogień to zjawisko znane nie tylko ze starych łacińskich, greckich i arabskich manuskryptów. To współczesny Cud, którego rokrocznie doświadczają tłumy pielgrzymów zebranych w Jerozolimie w prawosławną1 Wielką Sobotę (30 kwietnia). Każdy kto kiedykolwiek uczestniczył w tym nabożeństwie, zostaje odmieniony na zawsze.

Prawosławni, którzy nie wybierają się do Ziemi Świętej, obserwują przebieg ceremonii Świętego Ognia w telewizji lub w Internecie. W krajach, w których większość mieszkańców jest wyznania prawosławnego, nabożeństwo jest transmitowane przez stacje telewizyjne. Warto dodać, że współcześnie Święty Ogień jest transportowany samolotami do wielu krajów. W tym roku po raz siódmy, prawosławna delegacja dostarczyłą płomień do Polski kilka godzin po jego zejściu. Dzięki temu Święty Ogień był obecny na nabożeństwach paschalnych, które rozpoczęły się przed północą w cerkwiach w całej Polsce.

O północy z soboty na niedzielę przywitaliśmy wspólnie Zmartwychwstałego Chrystusa i Jego rokroczny Dar dla chrześcijan – Święty Ogień.

Nagranie z tegorocznego zstąpienia Świętego Ognia!


Źródła

1Od IV w. do XVI w. cały świat chrześcijański włącznie z Kościołem Rzymskokatolickim obchodził Wielkanoc zgodnie z prawosławnym sposobem wyliczania tej daty ustanowionym podczas I Soboru Powszechnego w Nicei w 325 roku. Do dziś wszystkie starożytne kościoły apostolskie poza Kościołem Rzymskokatolickim świętują Wielkanoc w tradycyjnym terminie. Wikariusz Łacińskiego Pariarchy Jerozolimy dla Cypru O. dr Jerzy Kraj OFM pisze: „Dyskusję w sprawie celebracji Paschy zamknął w 325 r. I Sobór Nicejski podejmując decyzję, by Pascha była obchodzona w niedzielę po pierwszej pełni księżyca następującej po równonocy wiosennej oraz by jej data nie zbiegała się ze świętem żydowskim. Po wprowadzeniu w kościele katolickim reformy papieża Grzegorza XIII (1502–1585) utrzymano warunek wyznaczenia daty Wielkanocy na niedzielę po pierwszym nowiu wiosennym, pierwszy zaś, dotyczący rozbieżności dat paschy chrześcijańskiej i żydowskiej, pominięto. Kościół prawosławny odniósł się negatywnie do tej reformy i do dziś pozostał przy starym porządku kalendarzowym.”cyt. z: http://pl.radiovaticana.va/storico/2011/04/23/jerozolima_święty_ogień_w_paschalnych_liturgiach/pol-481261

Poprzednie wpisy